Image is not available
Arrow
Arrow
Shadow
Slider

הליכה איכותית

 

הליכה אורבנית – הליכת יוממות

יועצות מקצועיות:
עדנה בוקשטיין -  Mcs מקדמת הליכה לאורח בריא ופעיל.
רותי דקל - MPh מומחית לבריאות הציבור ולפעילות גופנית.

הליכת יוממות מתבצעת למעשה ע"י רובינו, מבלי להקדיש למונח "יוממות" מחשבה. ניתן לצבור צעדים לאורך כל שעות היום, במהלך שעות העבודה ובשעות הפנאי. צעדים אלו שאנו כמעט לא מודעים אליהם, נחשבים גם הם ומצטברים לסה"כ של מספר הצעדים היומי.
הליכת יוממות (Active Commuting) היא אמצעי שימושי, בריא ופעיל להגיע ממקום למקום, בשילוב עם תחבורה ציבורית, ובעלות נמוכה. היא עשויה להחליף נסיעות קצרות ברכב כמו ממקום המגורים למקום העבודה, לבית הספר ולסידורים. היא מתגמלת את ההולכים בתחושה של רעננות ומרץ, שוברת את שגרת היום, מעוררת תחושה של עשייה חיובית ומגבירה את תפוקת העבודה. משפרת את איכות החיים והסביבה, ע"י הפחתת זיהום אוויר, רעש ועומסי תנועה. מעלה את המודעות והמעורבות של התושבים למפגעים לאורך מסלולי ההליכה, ויוצרת תחושת שייכות לקהילה.

המלצות להולכים
• קומו מהכיסא, שבו כמה שפחות וצאו להליכת יוממות.
• עודדו גם את ילדיכם ללכת ברגל לבית הספר ובחזרה.
• לא חייבים חדר כושר במקום העבודה, אפשר לקום וללכת במסדרון ולהפוך את חדר המדרגות לחדר כושר פרטי.

• המעלית לשירותכם, המדרגות לבריאותכם.
• צאו להליכה עם הכלב, כמה שיותר פעמים ביום. הוא יודה לכם ואתם תודו לו.
• בחרו בהליכה, במקום בנסיעות קצרות ברכב, כמו ממקום המגורים לעבודה או למרכזי קניות ולסידורים.
• הפדומטר, צמידים, Gps, מכשירי הטלפון הניידים ואביזרים המתעדכנים ללא הרף, הם כלי עזר המאפשר למדוד את מספר הצעדים המצטברים ביממה. נוכל לרשום את מספר הצעדים שאנו עושים גם במסלולים קבועים. למשל: בסיבוב ההליכה עם הכלב, בהליכה לקניון הקרוב או בהליכה לבית-הספר.
• לכו אפילו לדקה בכל שעה בקצב נמרץ.

היכן מומלץ ללכת בשטחים האורבניים?
ברחבי העיר: תוך כדי התניידות בהליכה ממקום למקום למטלות השוטפות.
מסביב לאזור מגוריכם: הליכה כזו מאפשרת זמינות , הכרת הסביבה וחלק משגרת חיים פעילה.
בפארק: מאפשר הליכה בסביבה ירוקה, ובחשיפה מזערית לזיהום אוויר.
במרכזי קניות: בחירה מצוינת בימות החורף הגשומים ובימי חמסין, בין השעות שבע לתשע בבוקר, כאשר אין פיתוי ל"הליכת חלונות ראווה". הליכה בקצב וברצף מתאפשרת בקלות, כאשר המרכז ריק מאדם והחנויות סגורות עדין.
הליכת רציפים: הליכה תוך כדי המתנה לרכבת מאפשרת הליכה מהירה או הליכת מדיטציה בקו ישר תוך שינויי קצב.
באצטדיון, במגרש ספורט: מאפשר הליכה בקצב משתנה.
על מסילה נעה: מאפשר מעקב מדויק אחר מרחק ההליכה, הקצב והעוצמה.

הליכה בחיק הטבע
הליכה בחיק הטבע, כשמה כן היא. הליכה במרחב פתוח, כמו פארקים, שפת הים, או בסביבה ירוקה, שאינה אורבנית. היא מאפשרת שימוש במירב החושים, כדי להתאים את עצמנו לתנאי השטח המשתנים. היא מסייעת לחיזוק המודעות הסביבתית ולשמירה על איכות הסביבה.
כיום קיימת תופעה של חזרה לתרבות היציאה אל הטבע. דוגמא מצוינת לכך היא הנהירה של צעירים רבים המתנתקים לתקופות ממושכות על מנת ללכת על שביל ישראל.
דרך חווייתית להקנות לדור הצעיר הרגלי הליכה בשילוב עם אהבה לטבע, היא הליכה משפחתית. זאת הזדמנות מצוינת לבלות זמן איכות עם הילדים. כדאי לנצל את זמן ההליכה לשיחות עם הילדים ולשלב פעילות גופנית עם חינוך ולמידה בנושאים כמו אתרים היסטוריים, מורשת, הכרת צמחים וחיות בר. כאשר הולכים עם ילדים כדאי להשקיע קצת יותר בתכנון כדי שההליכה תהיה חוויה נעימה לכל המשתתפים.
כדאי לזכור שילדים מתחת גיל 10 מתקשים ללכת ברציפות יותר משעה. רוב הילדים אוהבים לעצור מדי פעם, לשאול שאלות, לרוץ, לטפס ולהשתובב.

כללים להליכה משפחתית עם ילדים בחיק הטבע
• יש להקפיד על נוהלי הביטחון והבטיחות המקובלים. מומלץ להתייעץ עם גורמים מוסמכים לפני היציאה לדרך.
• יש לשמור שהילדים ילכו על המסלול או השביל המסומן ולא יסטו מהדרך. בארה"ב נוהגים לצייד את הילדים במשרוקית למקרה שילכו לאיבוד!
• חשוב לשמור על קשר עין עם הילדים.
• יש להישמע להוראות הפקחים שבדרך ולהקפיד למלא את הוראות השילוט לאורך המסלול.
• יש לעצור מדי פעם ולאפשר לילדים לשתות ולאכול. מנגנון הצמא אצל ילדים אינו מפותח דיו ולכן חשוב להקפיד על שתייה מרובה.
• טפסו על הרים וגבעות, דלגו על פני מכשולים טבעיים ונצלו מעברים צרים להליכת שיווי משקל.
• עזרו לשמור על איכות הסביבה וחנכו את ילדיכם לשמור על הניקיון. אם אין שירותים מסודרים לאורך המסלול, יש לעשות את הצרכים במקום מרוחק מהשביל ולכסות את ה"ממצאים" בעפר.
• יש לשים לב למשטחי ההליכה המשתנים, תוך הקפדה על זהירות ומודעות בהנחת כף הרגל על הקרקע.

יתרונות ההליכה בטבע
• שבילי היער מאפשרים להולכים בהם ליהנות מאוויר צח ונקי ומאווירה שקטה ונעימה.
• הליכה בטבע מתאימה להפגת מתחים ולהרפיה.
• השבילים בטבע מאפשרים הליכה רציפה ונינוחה, ללא צורך בחציית כבישים כפי שהדבר נעשה בחלק מהמסלולים בעיר.
• ההליכה בנוף הירוק יוצרת עניין, גיוון ודרגות קושי שונות. זוהי סביבה שמשתנה כל הזמן, על-פי עונות השנה. חלק מהשבילים מאופיינים בעיקולים, בעליות ובירידות מתונות ובנקודות מעניינות (תצפיות, אתרים ספציפיים וכיו"ב).
• פני השטח הלא אחידים, מצריכים גם להפעיל את מרב החושים לשם פעילות השרירים ועבודה על שיווי המשקל.
• הליכה על חלוקי נחל או על חול הים הרך, מעלה את דרגת הקושי של ההליכה ועושה לרגליים עיסוי טבעי.
• התשתית הטבעית של שבילי ההליכה בטבע (החול בים והעלווה בחורש) משמשת כבולמת זעזועים, ובכך יש לה עדיפות על משטחי אספלט או מרצפות.

היכן מומלץ ללכת בקרבת הים:
הליכה על הטיילת המרוצפת, העשויה ממשטח אחיד ללא מהמורות, מאפשרת הליכה רציפה ומהירה. הטיילת מזמנת לנו משטחי הליכה מגוונים. ניתן ללכת על אחד המשטחים, או לגוון וללכת לסירוגין על המשטחים השונים. הליכה על החול הקשה, הקרוב יותר למים מאפשרת תחושת התנתקות מהעיר והליכה בטבע, תוך הקשבה לרחש הגלים. הליכה על החול הרך, מאפשרת בלימת זעזועים, יעילה יותר אך גם מגבירה את המאמץ, כיוון שככל שהמשטח רך יותר- המאמץ גדול יותר.(מוציאים יותר אנרגיה, שורפים יותר קלוריות). לבעלי כושר טוב יותר רצוי לשמור על קצב הליכה מהיר יותר גם בחול העמוק. יחד עם כך, קיים חשש מפגיעה בקרסול, כיון שקשה יותר לייצב את הרגל ולשמור על שיווי משקל. הליכה בתוך המים, עד גובה הברכיים, מגבירה מאד את המאמץ. קשה ללכת כנגד התנגדות המים.